Miksi blogi vuonna 2025?

13.06.2025

Meillä on nyt blogi.
Ei siksi, että olisi pakko.
Vaan koska tekee mieli kirjoittaa. ​🪇

Jos olit hereillä 90-luvulla, tiedät että silloin blogi tarkoitti lähinnä nettipäiväkirjaa – jotain mitä kirjoitettiin vaaleanpunaisella Comic Sansilla ja koristeltiin glittergiffeillä. 2010-luvulla blogista tuli bisnestyökalu. Jokaisella itseään kunnioittavalla yrityksellä oli blogi ja jokaisella blogilla SEO-strategia.

Mutta nyt eletään vuotta 2025.

Some on täynnä pikavideoita ja 7 sekunnin huomiohetkiä. Kuvateksteistä on tullut manifestoja. Ja silti – tai ehkä juuri siksi – me päätettiin avata blogi.

Koska kaikki ei mahdu swipeen.
Koska joku haluaa yhä lukea.
Koska ääni kuuluu paremmin, kun sitä ei filtteröi jokaisessa lauseessa.

Tää ei ole nostalginen paluu.
Tää ei ole strateginen siirto.
Tää on meidän tila sanoa, mitä on nähty, koettu, rakennettu.

Me puhutaan asioista, joista harva jaksaa puhua ääneen.
Ei siksi, että valitetaan – vaan siksi, että välitetään.

Yrittäjän näkökulmasta kirpputoribisnes on yhtä aikaa ihanaa ja järjetöntä. Pöytiä varataan ja perutaan hetken mielijohteesta. Laatua vaaditaan, mutta hintalappuun halutaan kaksi euroa. Myymälään tullaan kysymään vastuullisuudesta, mutta pöydästä haetaan vain halvin mahdollinen löytö.

Silti: me uskotaan tähän kenttään.

Mutta mikään ei kehity, jos kaikki vain nyökyttelee.
Siksi me kirjoitetaan. Että voidaan sanoa ääneen, että järjestelmä ei toimi. Että yrittäjä ei voi pyörittää kaikkea yksin. Että kuluttajan vastuu ei lopu siihen, että vaate jätetään pöydälle.

Tässä blogissa ei kaunistella eikä yleistetä. Me kirjoitetaan niin kuin me eletään: rehellisesti, tietoisesti ja joskus vähän kiukulla.

Koska tämä ala ansaitsee parempaa. Ja se parempi rakentuu vain, jos puhutaan totta.

Seuraa blogia, jos haluat myydä fiksummin.

Ymmärtää, miksi tietyt pöydät vetää ja toiset jää.
Tai jos kaipaat välillä ääntä, joka sanoo asiat niin kuin ne ovat.

Toinen näkökulma. Tismalleen käytetty.